2008-06-10

Seiner Majestät Schiff

Évfordulónaptárt készítettem ma hajnalban a rádiónál: 1918 - ban ezen a napon olasz torpedóvető motorcsónakok megtámadták és elsüllyesztik az S. M. S Szent István osztrák-magyar csatahajót. Mit jelent az S. M. S ? Végül is rájöttem és közben megtudtam, hogy: A Seiner Majestät Schiff Szent István az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének 4 Tegetthoff-osztályú csatahajója közül az egyik, de 3 testvérhajójával ellentétben nem Triesztben, hanem Fiumében, a Ganz-Danubius gyárban építették, így a Szent István a legnagyobb magyar építésű hadihajó. A korabeli újságíró kolléga reményteli sorokat vetett papírra, amikor az eseményről tudósított: "A Szent István az első nagy csatahajó, mely magyar földön, a magyar szakértelem, a magyar ipar igénybevételével épült a Ganz-Danubius fiumei telepén... " – eddig az idézet. Hozzáteszem, a magyar országgyűlés állta mind a négy hajó gyártási költségeit - azért, hogy a Szent István magyar gyárban épülhessen. Abban az időben Monarchia Európa 6. a világ 8. legnagyobb flottájával dicsekedhetett. A magyar hajógyárak összesen 88 hadihajót építettek. Ezek közül a Szent István volt a legnagyobb. A Szent István a háború során jórészt a pólai kikötőben, a mai Horvátországban állomásozott. Egyetlen jelentős harci bevetése végzetessé vált. Íme a történet: 1918 - ban nagybányai Horthy Miklós sorhajókapitányt az uralkodó, Ferenc József előléptette ellentengernaggyá, és őt nevezte ki a hajóhad parancsnokává. Horthy első célpontja az otrantói tengerzár szétzúzása volt. Az Otrantói-szoros az Adria Földközi-tengerre nyíló kapuja, az olasz csizma sarkán található Otrantó fok és az albán partok között. Egyébként pedig az Antant tengerészeti főtisztjeinek visszatérő rémálma volt. A négy Tegetthoff típusu csatahajó, köztük a Szent István két csoportban hagyta el Pola kikötőjét. Az első csoport – Viribus Unitis és Prinz Eugen a kísérőegységekkel – június 8-án futott ki, a második – Szent István és Tegetthoff a kísérőhajókkal – június 9-én indult. Ez a csoport a következő alakzatban haladt: az élen a Velebit romboló, mögötte 1000 m-rel a Szent István, a mögött 800 m-rel a Tegetthoff. A csatahajóktól jobbra és balra mintegy 800 m-re helyezkedtek el a védelmüket szolgáló torpedónaszádok. Amikor a Szent István elhagyta Pólát, Anconából két olasz torpedóvető motorcsónak indult útnak. Luigi Rizzo a csoport parancsnoka füstoszlopot vett észre, néhány perc múlva két hatalmas csatahajó árnyképe bontakozott ki a hajnali derengésben. Rizzo szicíliai temperamentumával gyorsan határozott: sikerült a torpedónaszádok közötti vonalat átlépnie, és néhány perccel azután, hogy Szentgyörgyi Titz-Szégner Jenő sorhajóhadnagy elvette szeme elöl a speciális éjszakai távcsövet, Rizzo kilőtte a Szent István-ra mindkét torpedóját. Néhány másodpercre két hatalmas robbanás rázta meg a hajót A Tegetthoff megpróbálta elvontatni, de a vontatókötél elszakadt. Egyre több víz került be a hajótestbe. A hajó felborult, és elsüllyedt. A Szent István, parancsnoka, Heinrich Seitz von Treffen sorhajókapitány volt. A torpedónaszádok 1005 embert mentettek ki, 89-en a vízbe fulladtak, illetve a hajó gyomrában maradtak. Amikor a flotta parancsnok Horthy Miklós a Viribus Unitis fedélzetén értesült Szent István elsüllyedéséről az akció folytatását lefújta. Érdekesség, hogy a Szent István pusztulását a kora reggeli idõpont ellenére sikerült filmen is rögzíteni. Csatahajók esetében ilyen felvétel ezen kívül csak a második világháborúban készült. film Eddig tartott az utazás a K. U. K Kriegsmarine világába, 1918 - ban ezen a napon olasz torpedóvető motorcsónakok megtámadták és elsüllyesztették a Szent István osztrák-magyar csatahajót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése